Alweer een PR!

Het gaat lekker de laatste weken. Ondanks (ingebeeld) gebrek aan training een PR bij de Letterenloop en krap twee weken later opnieuw een PR op de 10km tijdens de Grachtenloop. Bij beide had ik totaal niet verwacht een PR te lopen, waardoor ik des te meer verrast en blij ben natuurlijk.

Afgelopen vrijdagavond was de Grachtenloop en als geboren Haarlemmer kon ik die natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan. Een aantal vrienden hadden hun primeur die avond, wat het extra leuk maakte. Doordat ik net m’n PR al had verbeterd had ik niet een erge drang om nog dat direct nog een keer te doen. Ook had ik de hele dag al last van m’n maag en darmen en loop ik ’s avonds sowieso nooit echt lekker. Toen ik in de trein naar Haarlem stapte, met buikkrampen, en de regen tegen de ruiten zag kletteren wilde ik het liefste rechtsomkeert maken en lekker de avond op de bank met een kopje soep en een filmpje doorbrengen. Maar ik ben ook niet van het opgeven, dus ging ik toch maar een poging wagen.

Eerst mijn vrienden aangemoedigd tijdens de 5km en daarna even inlopen voordat ik zelf het startvak inging. Het inlopen beloofde ook al niet veel goeds en het startvak was vooraan al helemaal volgelopen, dus een snelle start zat er om die reden ook niet in. Na over de startstreep geschuifeld te zijn klokte ik de eerste km net boven het schema van 45′. Omdat ik toch mijn hoop had laten varen ben ik niet elke km aan het rekenen geslagen en liep ik gewoon lekker mijn eigen race. Erg leuk dat er aan aantal vriendinnen langs de route stonden om aan te moedigen en daardoor kreeg ik er weer zin in. Vlak nadat ik hun gepasseerd was, klokte ik 22.10 op het 5km-punt. Nog nooit was ik eerder zo snel dit punt gepasseerd tijdens een 10km loop dus kwam mijn hoop met sprongen terug. meteen realiseerde ik me dat mijn tempo ongemerkt toch wel hoog had gelegen, omdat ik niet veel meer kon versnellen. Gewoon volhouden tot het einde dus, nam ik mezelf voor. Na de tweede ronde – op het einde passeer je een aantal kroegen wat erg leuk is – zag ik dat een PR er zeker in zat. Ik zette net iets te laat de eindsprint in om onder de 45 te lopen, maar in precies 45’00” passeerde ik de finish. Erg blij en voldaan met een onverwachte tweede PR op rij! Helaas voelde ik me nog steeds niet lekker en was de dag erna zelf een beetje ziek, waardoor ik nog verbaasder was over het resultaat.

Nu heb ik meteen zin om mijn tijd op de 10km nog verder te verbeteren en in 44′ te lopen. De eerste 10km loop waar ik echter voor ingeschreven sta is die van de Haarlemmermeermarathon begin september, dus ik ga nog even zoeken naar leuke zomerloopjes. Mijn doel voor de komende maanden is in ieder geval sneller worden en PR’s lopen bij de Damloop en de halve marathon van Amsterdam. Op de Damloop liep ik vorig jaar 1.19’00” en daar wil ik nu minstens 1.16 lopen en op de halve marathon liep ik vorig jaar 1.44’16” en daar wil ik nu een gooi gaan doen naar zo dicht mogelijk bij de 1.40. Wel scherp, maar hoop echt dat het lukt. Dat wordt dus lekker veel heuvel- en intervaltraining de komende zomer met RunningHolland!

Dit bericht werd geplaatst in Hardloopervaringen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Alweer een PR!

  1. Tiny zegt:

    Het motiveert enorm om een PR te lopen. Daar schuilt ook het gevaar om net iets teveel en te snel te willen. Blijf doseren!!

  2. John zegt:

    Gefeliciteerd met wederom een PR. De uitnodiging om in augustus bij ons te komen lopen staat nog steeds.
    De doelen ga je zeker halen, maar staar je er niet op blind en vergeet niet te genieten. Tot gauw.

  3. Eva, keep up the good spirit…..en geniet van deze flow! Zolang je goed naar je lichaam luistert en voldoende rust en herstel neemt tussen zware trainingen en na (harde) wedstrijden, dan kun je lang genieten van deze mooie sport.

    Groet,
    Marco

Plaats een reactie